
Svet raStlín OČami objektívu
Alebo môže Sa z obyčajnej fazuľky Stať filmová hviezda?
Charakteristika projektu
Žiaci objavujú podmienky života rastlín prostredníctvom pokusu, ktorý realizujú s rastlinami v rôznych podmienkach. Žiaci budú rastliny merať a fotografovať, pričom výsledky zaznamenajú do tabuliek. Zo série fotografií vytvoria stop-motion animáciu alebo prezentáciu, v ktorej zdokumentujú proces rastu. Zaujímavou aktivitou projektu je organizácia Dňa klíčiaceho semienka, počas ktorého výskumné tímy odprezentujú výsledky svojej práce pred spolužiakmi a rodičmi.
Na čo hľadáme odpoveď?
Majú živé organizmy rovnaké podmienky na život?
Prečo na niektorých miestach rastlinka vyrastie a na
iných ani nevyklíči? Čo potrebuje na to, aby prežila?
Trvanie projektu
6 – 7 týždňov
9 aktivít
Trvanie projektu
6 – 7 týždňov
9 aktivít

Aj zvieratá Komunikujú
Alebo prečo peS Šteká?
Charakteristika projektu
Žiaci zistia, ako komunikujú živočíchy a ako sa treba starať o domácich miláčikov. Oboznámia sa s jednoduchými výskumnými metódami a naučia sa analyzovať výsledky svojho prieskumu. Jedným z cieľov projektu je naučiť žiakov vnímať zvieratá ako živé bytosti, ktoré majú svoje potreby a dokážu komunikovať. Druhým cieľom je zostaviť a následne dodržiavať pravidlá starostlivosti o domáce zvieratá. Výstupom projektu je plagát sumarizujúci tieto pravidlá. Na záver projektu jednotlivé tímy odprezentujú výsledky svojho výskumu a predstavia povinnosti chovateľov vybranému publiku.
Na čo hľadáme odpoveď?
Čo by sa stalo, keby naše domáce zvieratá odrazu prehovorili? Čo by povedali? A je možné, že niečo „rozprávajú“, aj keď im nerozumieme?
Trvanie projektu
4 týždne
8 aktivít
Trvanie projektu
4 týždne
8 aktivít



Archimedove zázračné Stroje
Alebo ako zdvihnúť loď jednou rukou?
Charakteristika projektu
Žiaci sa prenesú do Archimedovej doby. Pomocou moderných online nástrojov zozbierajú informácie o starovekom svete a fungovaní dobových strojov. Zistia, že aj jednoduché vynálezy dokázali zachrániť mesto Syrakúzy pred útočníkmi. Zo žiakov sa stanú dizajnéri a stavitelia, keď si pomocou získaných informácií pripravia model vlastného stroja. Súčasťou projektu je aj verejná prezentácia a prehliadka postavených starovekých strojov.
Na čo hľadáme odpoveď?
Ako funguje Archimedov „zázračný“ stroj?
Dokáže malý človek zdvihnúť veľkú loď?
Ako žili ľudia v dávnej minulosti?
Trvanie projektu
5 – 6 týždňov
9 aktivít
Trvanie projektu
5 – 6 týždňov
9 aktivít

Štyri roČné obdobia
Alebo ako oSlavuje príroda
Charakteristika projektu
Žiaci preskúmajú zvyky vo svojom regióne so zameraním na sviatky a tradície počas jednotlivých ročných období. Budú pracovať s informačnými zdrojmi, zhromaždia rôzne fakty a zrealizujú ich zmysluplnú analýzu a syntézu. Hlavné myšlienky témy zdokumentujú prostredníctvom obrázkov, fotografií a špeciálneho kalendára. Výstupom projektu bude kalendár reflektujúci sviatky, zvyky, oslavy a výročia počas roka. V závere projektu svoju prácu verejne odprezentujú.
Na čo hľadáme odpoveď?
V čom je Liptov odlišný od Zemplína? Ako vítame jar, slávime Vianoce a Veľkú noc v rôznych kútoch Slovenska? Aké sviatky, výročia a oslavy zažívame v priebehu roka?
Trvanie projektu
6 týždňov
8 aktivít
Trvanie projektu
6 týždňov
8 aktivít



DetStvo Starých rodičov
Alebo môže Stará mama hrať Minecraft
a Starý otec jazdiŤ na Skejtborde?
Charakteristika projektu
Žiaci pripravia a zrealizujú interview so svojimi starými rodičmi, prarodičmi či inými staršími ľuďmi z okolia. V rozhovore sa zamerajú na ich detstvo a mladosť. Žiaci sa naučia zostaviť interview, klásť otázky, zároveň vytvoria záznam z rozhovoru a výsledky kreatívne spracujú. Rozhovory im sprostredkujú skúsenosť predošlých generácií, ktorá obohatí ich historické povedomie. Výstupom projektu je príprava brožúrky alebo knižky zachytávajúcej život detí v minulosti, ktorú žiaci podarujú svojim blízkym ako poďakovanie za pomoc s projektom.
Na čo hľadáme odpoveď?
Ako prežívali detstvo naši predkovia?
Hrali sa tak ako my? Smiali sa tak ako my?
V čom sme iní a v čom sme takí istí?
Trvanie projektu
5 – 6 týždňov
11 aktivít
Trvanie projektu
5 – 6 týždňov
11 aktivít

Chráňme Životné proStredie
Alebo odpadková Šou
Charakteristika projektu
Žiaci zhromaždia a spracujú informácie o ochrane životného prostredia a recyklácii odpadov. V druhej časti triedia odpad a opätovne využívajú recyklovateľné materiály. Finálnym výstupom je príprava divadelného predstavenia. Pomocou aktivít realizovaných počas fázy príprav sa žiaci naučia, ako pripraviť divadelné predstavenie, ako spolupracovať v tíme a zorganizovať si svoju prácu. Divadelné predstavenie v závere projektu odprezentujú rodičom a priateľom školy
Na čo hľadáme odpoveď?
Ako správne recyklovať odpad?
Ako chrániť životné prostredie?
Akú planétu zanecháme pre ďalšie generácie?
Trvanie projektu
6 – 7 týždňov
11 aktivít
Trvanie projektu
6 – 7 týždňov
11 aktivít



Kolobeh vody v prírode
Alebo príbeh kvapky
Charakteristika projektu
Žiaci sa dozvedia o kolobehu vody v prírode, o rôznych skupenstvách vody aj o samotnom význame vody pre život na Zemi. Naučia sa získavať informácie z rôznych zdrojov a následne ich zmysluplne spracovať. Všetko, čo sa naučia, využijú pri tvorbe divadelných scénok s názvom „Príbeh kvapky vody“. Žiaci vytvoria scenár predstavenia, choreografiu, dekorácie a rekvizity.
Na čo hľadáme odpoveď?
Čo je to voda a odkiaľ sa berie?
Kam mizne, keď sa vyparí?
Ako vzniká dážď a čo spôsobuje?
Trvanie projektu
4 týždne
8 aktivít
Trvanie projektu
4 týždne
8 aktivít

Poznávame planéty
Alebo divadelné predStavenie o Slnečnej SúStave
Charakteristika projektu
Žiaci pripravia divadelné predstavenie o slnečnej sústave. V prvej časti skúmajú slnečnú sústavu a jej planéty. Potom a oboznámia s jednotlivými krokmi prípravy divadelného predstavenia. Okrem sumarizácie a opakovania vedomostí spoznajú fázy divadelnej hry, postup prípravy scenára, navrhnú a vytvoria dekorácie, rekvizity a popritom sa dozvedia viac o hudobnom sprievode a choreografii. Vytvorené divadelné predstavenie v závere projektu zahrajú rodičom a priateľom školy.
Na čo hľadáme odpoveď?
Čo je to slnečná sústava? Aké planéty do nej patria? Čo majú spoločné a čím sa líšia?
Môžu planéty zahrať divadelné predstavenie?
Trvanie projektu
6 – 7 týždňov
9 aktivít
Trvanie projektu
6 – 7 týždňov
9 aktivít



raStliny Ďalekých krajín
Alebo odkiaľ pochádzajú rastliny, ktoré poznáš?
Charakteristika projektu
Žiaci prostredníctvom hry na bádateľov objavia, odkiaľ pochádzajú vybrané rastliny, a oboznámia sa s podmienkami ich rastu na rôznych kontinentoch. Počas projektu sa naučia pracovať s informáciami a zmysluplne ich interpretovať. Jedným z hlavných výstupov projektu je vytvorenie modelu rastliny a veselého príbehu, básne či piesne. Svoje vlastivedné schopnosti žiaci zužitkujú pri tvorbe mapy sveta, ktorú doplnia obrázkami, fotografiami a anotáciami rôznych druhov rastlín.
Na čo hľadáme odpoveď?
Vieme, odkiaľ pochádzajú zemiaky, pomaranče a káva? Ako sa pestujú a ako sa dostali až do našej kuchyne? Ktoré rastliny sú charakteristické pre jednotlivé kontinenty?
Trvanie projektu
4 týždne
9 aktivít
Trvanie projektu
4 týždne
9 aktivít

recyklujeme
Alebo bláznivé odpadkové koše
Charakteristika projektu
Žiaci sa naučia triediť odpad a získajú podrobnejšie informácie o význame recyklácie. Zistia, že medzi odpadkami sa nachádza aj materiál, ktorý môžeme opätovne použiť. Naučia sa zhromažďovať a interpretovať informácie a navrhnú dizajn finálneho produktu: troch odpadkových košov, ktoré budú slúžiť na recykláciu odpadového materiálu. V závere projektu žiaci zorganizujú stretnutie, na ktorom predstavia výsledky svojej práce vybranému publiku.
Na čo hľadáme odpoveď?
Ako správne recyklovať?
Čo patrí do odpadu a čo sa ešte dá využiť?
Dá sa z odpadu postaviť odpadkový kôš?
Trvanie projektu
5 týždňov
9 aktivít
Trvanie projektu
5 týždňov
9 aktivít



Šifrujeme Správy
Alebo špeciálna prekladacia mašinka
Charakteristika projektu
Žiaci sa dozvedia o významnom postavení zmyslov so zameraním na sluch, ktorý hrá dôležitú rolu pri prijímaní informácií z vonkajšieho prostredia. Zistia, čo je to znaková reč, na čo slúži, a naučia sa vyjadriť niekoľko základných posunkových znakov. Projekt rozvíja empatiu, zvyšuje povedomie o svete nepočujúcich a približuje problémy, s ktorými sa denne stretávajú. Je skvelou príležitosťou na ukážku pestrosti ľudskej spoločnosti, vedie k diskusii, tvorbe a spracovaniu informácií a tiež k aktívnemu učeniu.
Na čo hľadáme odpoveď?
Ako sa dorozumievame a čo nám bráni v efektívnej komunikácii? Prečo si niekedy rozumieme aj bez slov a inokedy nechápeme jeden druhého ani po dlhom rozhovore?
Čo je to šifra?
Trvanie projektu
5 – 6 týždňov
10 aktivít
Trvanie projektu
5 – 6 týždňov
10 aktivít
